Premis literaris al País Valencià: impuls o negoci?
Joan Carles Girbés (editor): "Hi ha tants premis en l’actualitat que guanyar un no és garantia de gran cosa"
Des de l’arribada de la
democràcia a Espanya, els territoris de parla catalana han celebrat, cada vegada
amb més freqüència i varietat, una cultura literària silenciada durant dècades.
Segons la Generalitat Valenciana, al País Valencià s'organitzen a l’any més de
30 guardons literaris de diferents categories recolzades per institucions i
empreses del gremi que busquen, entre altres objectius, donar a conèixer
talents emergents darrere del bolígraf.
No obstant això, l’últim escàndol
protagonitzat pel pseudònim Carmen Mola, Premi Planeta 2021, posa en dubte la
utilitat dels guardons del sisè art com a impuls professional per als nous i
poc coneguts escriptors. Per tant, des de la influència dels premis literaris
s’orienta una part de les inclinacions literàries dels lectors, ajudant a
modelar, d’aquesta manera, el cànon que fixen els crítics a l'hora d'elevar els
artistes a l'esfera mediàtica. “No es pot posar a tots els premis en el mateix
sac, hi ha que són simples maniobres editorials i altres que sí que compten amb una
transparència notòria”, afirma Jan Brugueras i Torrella, escriptor, historiador
català i actual director d’Edicions Tres i Quatre, fundada en València al 1968 per Eliseu Climent.
Brugueras i Torrella és
també el gerent de la Llibreria Tres i Quatre, coneguda per haver representat
la resistència de la llengua catalana al País Valencià durant la dictadura del
general Franco. A més, des de 1973, Edicions Tres i Quatre organitza els Premis Octubre, que consten de quatre guardons diferents organitzats per gèneres
(assaig, narrativa, poesia i teatre) i on es convoca un jurat de cinc
persones a cada categoria amb un nivell d’elevada especialització en el gènere
corresponent i que compten amb cert reconeixement que puga servir de
“reclam” perquè s'hi presente gent, segons Brugueras i Torrella.
“És una qüestió de buscar
qualitat literària”, afirma Jan Brugueras, explicant que les coordenades
d’elecció tracten de no ser limitades, sinó que els premis intenten potenciar
la varietat temàtica per trobar “l’excel·lència escrita”. Brugueras recalca que
des de les primeres celebracions dels Premis Octubre no ha disminuït la
“voluntat” de conèixer o fer emergir nous autors del País Valencià, i subratlla
que la majoria dels primers guardonats pels Octubre, en la categoria de narrativa, van esdevenir clàssics de la literatura catalana presentant les seves
primeres obres, com és el cas de Joan Francesc Mira o Josep Piera.
Altrament, el caràcter
remunerat d’alguns guardons permet als escriptors i escriptores professionalitzar
la seua vocació. Tot i això, la majoria dels premis que se celebren al País
Valencià no ofereixen compensació econòmica, i alguns que sí la proporcionaven
anteriorment, com és el cas del Premi de les Lletres Valencianes, dotat, fins a
2012, de 150.000 euros per la Generalitat Valenciana, han suprimit aquestes ajudes. Joan Carles Girbés,
periodista i actual director dels segells Amsterdam, Ara Llibres i La Casa dels
Clàssics, de la cooperativa catalana Som, sosté que la numerosa proposta de
premis literaris amb activitat en l’actualitat provoca que la funció dels
premis de ressaltar un llibre sobre uns altres "no té tan d’efecte del que
hauria de tindre". Girbés critica que “hi ha tants premis, que guanyar un en l’actualitat no és garantia
de gran cosa”.
El també president de LaSetmana del Llibre en Català des de 2019, principal esdeveniment editorial i
literari celebrat cada any a Catalunya, explica que de vegades depenent del
resultat del mateix premi, pot resultar una “troballa” d’un original que, de no
ser pel guardó, no s’hi haguera conegut mai, o es pot produir un efecte nociu
en el que finalment l’editor ha de publicar el llibre guanyador i pot ser
aquest coincideix amb les seues pretensions, aclareix Joan Carles Girbés. “Les
dimensions d’un premi com el Planeta no tenen res a veure amb la realitat
valenciana, on no hi ha aquest ús perniciós de la literatura que té com a
objectiu fitxar autors de la competència”, sentencia Girbés.
“Per a poder viure de la
literatura has de guanyar un Premi Planeta o un Premi Azorín”, afirma Lidia
Santacreu Ferrà, jove poeta valenciana, explicant que, tot i que ha guanyat més de
cinc guardons arreu de tot el territori valencià, compta amb quatre obres
publicades i ha participat en “incomptables” recitals poètics, tal i com
explica, no podria pagar “ni un mes de lloguer” amb els
beneficis econòmics que li ha proporcionat la literatura. Tot i això, Santacreu
admet que la seua vocació artística va començar en guanyar el Premi
Literari Ciutat de Carcaixent, cosa que li va permetre poder publicar el seu
primer llibre Metamorfosi de l’amor, arran de la reacció de Bernat Capó,
periodista i escriptor alacantí.
Lara Barrio escriu sota un pseudònim en la xarxa social Instagram mitjançant la publicació setmanal de microrelats i poemes de diverses temàtiques, destacant sobretot el moviment feminista. A més, el passat mes de gener va autoeditar i publicar la seua primera novel·la en valencià amb Kindle Direct Publishing, un servei que ofereix la multinacional Amazon perquè els escriptors editen les seues obres digitalment. “Cal llevar-se la venda dels ulls i reconèixer que els premis que ajuden als nous talents a establir-se com a professionals d’aquest negoci són quasi sempre els mateixos”, assegura Barrio.
Així les coses, la novel·lista valenciana defensa els
guardons locals i de xicotet ressò mediàtic com a eina de la cultura pròpia: “Els
petits premis que se celebren en els centres educatius del País Valencià són
fonamentals per a l’impuls de la llengua i d’una cultura que necessita celebrar
el seu orgull després de dècades de silenci”, culmina Lara Barrio.
Comentarios
Publicar un comentario